Testování Škoda Kodiaq

skoda-kodiaq-chiptuning-04.jpgŠkoda Kodiaq se na salónech objevila teprve před několika dny. My sice již máme řadu originálních softwarových verzí delší dobu k dispozici, otestovat a změřit výkon Kodiaqu přímo na válcové zkušebně jsme ale měli až dnes. Jednalo se o nejsilnější naftovou motorizaci 2.0 TDI CR 140kW a šlo od předváděcí vůz oficiálního prodejce Škoda Auto Kralupy a.s., kterému tímto děkujeme za zapůjčení.

Protože se jedná o oficiální předváděcí vůz, nebylo nám dovoleno nahrát do vozu modifikaci, nicméně jsme si mohli ověřit řadu věcí. Zejména náš předpoklad, že se vůz na zkušebně výkonu chová stejně, jako stejný motor osazený v trojkovém Superbu, kterých jsme pro naše zákazníky již několik měli možnost upravit.

Při pohledu na graf výkonu každého jistě na první pohled zaujme nejvyšší bod kroutícího momentu. Ten není ve 2000 otáčkách, jak je obvyklé, ale až o 500 otáček později, ačkoli oficiální grafy automobilky hovoří o ploché křivce výkonu od 1750 do 3000. Pojďme si říct, jak to s tím je doopravdy.

Skoda Kodiaq 2.0 TDI 140kW-UPDATED.png

Předně je nutno říct, že automobilky měří výkony motorů obvykle přímo na hřídeli motoru. Jedná se o jiný typ měření, než jaký se běžně provádí pro novinářské testy nebo v tuningových firmách, kde se na dynamometru měří výkon na kole a výkon motoru se na základě dojezdové zkoušky dopočítává. Rozdíl je i v metodě měření dynamické nebo statické, kdy statická zkouška měří pouze několik bodů křivky výkonu v pravidelných intervalech, v delším časovém zatížení na konkrétním bodě. Dynamická metoda, kterou používáme my, je však podle nás pro zákazníka nejprůkaznější, protože nejlépe dokresluje celkový pocit zrychlení na silnici.

Ale zpět k našemu grafu. Je potřeba říct,  jaké byly podmínky pro měření výkonu, protože se v posledních dnech drží na území České republiky nízký tlak vzduchu. U nás v Kladně, kde jsme měření prováděli, se v den měření pohyboval kolem 950 mbarů. A to je také jeden z důvodů, proč Kodiaq na křivce výkonu nemá plochou křivku.

Když se podíváme do softwaru vozidla na omezovač kroutícího momentu v závislosti na atmosferickém tlaku vzduchu, jasně vidíme omezení výkonu, nejvíce právě v rozsahu 1500 - 2500 otáček při poklesu atmosferického tlaku pod 980 mbarů (což je obvyklý tlak v nadmořských výškách kolem 300 - 400 m.n.m.).

Dosud bylo zvykem, že automobilky začínali omezovat výkon až pod 950 mbarů, v posledních typech řídících jednotek však k omezování dochází dříve. Je to dáno zejména stále přísnějšími emisními limity, které jsou automobilky povinny dodržet při výrobě vozidel.  Plný výkon vozidla si tak vychutnáte defakto jedině na úrovni hladiny moře a to ještě v případě, že se neblíží bouřka.

Obecně je důvodem k omezování výkonu zejména zamezení vyšší kouřivosti a také ochrana turbodmychadla. Pokud by se totiž turbodmychadlo stále snažilo vytvořit stejný absolutní tlak v sání, bylo by ve vysokých nadmořských výškách, kde je malý tlak vzduchu, velmi dramaticky namáháno. Z toho důvodu je nutné výkon turba omezit, aby maximální otáčky turbomdychadla zůstaly zachovány .

Pokud by se ale omezil jenom přísun vzduchu, začalo by docházet k vyšší kouřivosti motoru, což v době přísných emisních limitů není žádoucí. Je proto nutné při poklesu venkovního tlaku vzduchu začít autu trochu škrtit točivý moment.

kodiaq dec.png

Hodnota uvedená v tabulce a v grafu udává teoretický kroutící moment dovolený v řídící jednotce motoru 2.0 TDI CR 140kW pro Škoda Kodiaq. Číslo je jen nutné vydělit deseti. Tento točivý moment je možné také vyčítat diagnostikou při jízdě. Tento točivý moment je však nutné brát jen jako určitou matematickou definici, kterou výrobce používá, ale nemusí se přesně shodovat s reálným změřeným točivým momentem motoru.

Pokud tedy občas máte pocit, že vaše auto nejede tak, jako jelo včera, nemusí to být jen váš pocit, ale pravděpodobně je tomu opravdu tak. Tyto ochrany se do softwarů vozidel implementují již mnoho let, ovšem začínají ovlivňovat výkon stále dříve a dříve.

Abychom se ale dostali k tomu podstatnému. Po dnešních testech můžeme s klidným svědomím říct, že křivka výkonu je velmi podobná motoru v modelu Superb 3. A těch jsme už na naší zkušebně pro naše zákazníky několik upravovali. Lze tedy počítat se stejným nárůstem výkonu, jako u motoru již zmiňovaného modelu Superb. Bezpečný potenciál, který nemá vliv na tepelné zatížení motoru a na filtr pevných částic, je 160 kW a 450 Nm, což představuje oproti originálnímu výkonu nárůst cca 20 kW a  50 Nm. Navíc je možné křivku točivého momentu srovnat i při tlaku kolem 960 - 980 mbarů, který je v našich končinách nejběžnější.

Protože Kodiaq díky své hmotnosti a tvaru nepatří mezi auta oplývající razantním nástupem, úprava navýšení výkonu se rozhodně vyplatí. 

Galerie

skoda-kodiaq-chiptuning-02.jpg

skoda-kodiaq-chiptuning-02.jpg

skoda-kodiaq-chiptuning-02.jpg

skoda-kodiaq-chiptuning-02.jpg

skoda-kodiaq-chiptuning-02.jpg

skoda-kodiaq-chiptuning-02.jpg

skoda-kodiaq-chiptuning-02.jpg

skoda-kodiaq-chiptuning-02.jpg

skoda-kodiaq-chiptuning-02.jpg