MAF senzor - Váha vzduchu

MAF senzor váha vzduchuSnímač množství nasávaného vzduchu, pro který zlidověl termín váha vzduchu, je jedna z klíčových součástí vznětových i zážehových motorů. Hlavní funkcí této součástky je měřit aktuální množství, resp. hmotnost vzduchu, který motor spotřebuje při každé otáčce. Z těchto údajů čerpá řídící jednotka, která na jejich základu určuje poměr vzduchu a paliva.

Díky tomuto snímači může např. spolehlivě fungovat EGR ventil, který je důležitý pro snižování emisí NOx. Díky váze vzduchu řídící jednotka dokáže také vyhodnotit, že je někde v sání únik, který by mohl poškodit turbodmychadlo.

Jak váha vzduchu funguje

Váha vzduchu funguje na jednoduchém principu. Do vnitřní části tubusu sání je vnořen senzor, který je tvořen z bi-metalového plíšku. Do něj řídící jednotka posílá malé množství proudu, aby dosáhla konstantní teploty senzoru. Snímač se tak proudem zahřívá.

Tím, jak kolem snímače proudí vzduch, musí pro dosažení konkstatní teploty řídící jednotka zvýšit napětí. Na základě napětí pak dokáže rozpoznat, kolik vzduchu tubusem proudí.

Jak se může váha vzduchu poškodit

Nejčastější závadou je poškození bi-metalového plíšku, do kterého přestane jít proud a váha se stává zcela nefunkční. Přičinou bývá obvykle nedostatečná údržba vzduchového filtru. Váha vzduchu je totiž umístěna hned za vzduchovým filtrem a pokud nebudete pravidelně vzduchový filtr měnit, váha vzduchu se vám dříve nebo později poškodí. Pokud váha vzduchu hlásí závadu, je nutná její výměna.

Často se ale stává, že přes filtr proniknou velmi malé částečky. Nečistoty pak obalí bi-metalový snímač a začnou zkreslovat jeho hodnotu. Pokud je snímač obalem nečistotamy, začne ukazovat nižší hodnoty. Nečistoty snímač vlastně chrání před větrem stejně, jako když si na sebe vezmeme bundu. Stačí pak menší množství napětí pro udržení požadované teploty.

Pokud je snímač pouze znečištěný, lze ho v některých případech vyčistit. Pro tento účel je nutné použít speciálního spreje na čištění váhy vzduchu. Ale pozor! Snímač je velmi křehký a může se zcela poškodit. Čištění váhy vzduchu doporučujeme proto pouze v případech, kdy snímač ukazuje zkreslené hodnoty a byla by stejně nutná jeho výměna. 

Jak vadný snímač ovlivňuje motor

Mezi lidmi je docela rozšířený mýtus, že pokud se vám auto uvádí do nouzového režimu, je to způsobeno právě váhou vzduchu. To v naprosté většině případů není pravda. 

U naftových motorů se špatná funkce váhy vzduchu projevuje zejména sníženým kroutícím momentem. Údaj o množství nasávaného vzduchu je důležitým parametrem pro omezování kouřivosti vozidel. A pokud si řídící jednotka myslí, že do motoru proudí méně vzduchu, než ve skutečnosti, začne dávkovat méně paliva a tím sníží výkon vozu.

U benzínových motorů může špatné fungování váhy vzduchu vést v nejhorších případech až k vážnému poškození motoru. Většinou, když tento snímač odesílá špatná data, stoupne spotřeba paliva a obecně u vozidla klesá výkon. Pokud souběžně nefunguje správně lambda sonda, může dojít k propálení pístu.

Jak funkci váhy vzduchu zkontrolovat

Funkce váhy vzduchu lze zkontrolovat pouze diagnostikou. Prvotně načtením paměti závad, zda v jednotce není uložena závada snímače množství nasávaného vzduchu a nebo EGR ventilu. Často řídící jednotka nepozná, zda je příčinou chyby EGR ventil nebo právě váha vzduchu.

Pokud žádné závady v jednotce uloženy nejsou, musí se zkontrolovat maximální hodnota snímače množství nasávaného vzduchu při maximálním tlaku turbodmychadla. Je nutné přepočítat hodnotu, kterou snímač ukazuje, s aktuálním plnícím tlakem turba a velikostí motoru, abychom se ujistili, že je hodnota správná.

Kontrola snímače množství nasávaného vzduchu, tedy váhy vzduchu, je nedílnou součástí každé chiptuningové úpravy u nás.

Jakou váhu vzduchu koupit?

Pokud se rozhodnete koupit novou váhu vzduchu, vždy kupujte pouze přesný typ určený pro váš motor. Ačkoli řada konektorů je stejná, snímače mohou mít posunutý rozsah měření. Jiná váha pak nemusí zobrazovat závadu, ale auto může jet hůř a nebo naopak více kouřit. Díky jinému typu váhy také můžete výrazně více otevírat EGR ventil, který bude výkonu vaše vozu také ubírat.

Rozhodně se vyvarujte značek jako je StarLine, které již z výroby často nefungují tak, jak by měli. Životnost těchto snímačů je navíc poměrně krátká a již za několik měsíců opět ucítíte pokles výkonu. Doporučujeme držet se výrobců Bosch nebo Pierburg, popř. výrobců určených pro daný typ vozidla.