Nejčastější závady na vozech

Před úpravou každého auta provádíme podrobné diagnostiky a měření výkonu. Považujeme to za důležité. Chráníme tím vaše auto i naši pověst. Pokud bychom zvedli výkon na autě, které má nějaký byť jen začínající problém, může se pak projevit ve větší míře a majitel vozu by obvinil nás ze špatné úpravy.

Pečlivou diagnostikou se proto snažíme problémům předcházet. Ostatně člověk s vysokou horečkou taky nepůjde běžet maratón.

Zhruba 10 - 15 % aut u nás neprojde vstupní prohlídkou a úpravu zvýšení výkonu motoru je nutné odložit. Závady bývají různé, ale opakují se stále dokola. V dnešním článku vám právě ty nejčastější popíšeme.

Vadná regulace turba

turbodmychadlo.jpgÚplně nejčastější příčinou je chybná regulace turbodmychadla. Projevit se může několika způsoby - tlak v sání je buď moc vysoký a hrozí riziko poškození turbodmychadla a nebo je naopak tlak malý. Často se setkáváme také s pomalou regulací, kdy nejprve dojde k překročení tlaku v sání a následně k prudkému poklesu.

Často vozidlo nemá v řídící jednotce uloženou žádnou závadu a přesto je regulace špatná. Někdy dokonce tak špatná, že při vytočení motoru nad 3000 otáček motor nahlásí chybu a uvede do nouzového režimu. Zákazník o tom neví jenom proto, že nikdy přes 3000 otáček motor nevytáčí. A právě to je často důvod zaseknutých a zarezlých regulací.

Podtáčení motoru a jeho provozování v nízkých otáčkách dlouhodobě motoru nesvědčí. Turbo se zanáší karbonem, není zvyklé se hýbat a když po něm pak chcete nějakou akci, není jí schopné. Asi jako když si zlomíte ruku a dáte jí do sádry. Po jejím sundání vám bude chvíli trvat, než se hybnost ruky vrátí do normálu.

Často ale není problém v turbu samotném. Systém regulace obsahuje řadu komponentů. Jedna vypadlá hadička s podtlakem dokáže nadělat spoustu problémů. A nemusí být ani vypadlá, stačí aby byla prasklá.

Problémy s regulací nemusíte mít jenom na starém autě. Setkáváme se často s problémy i na nových vozech. Třeba když u vás bydlí “kamarádka” kuna. Podtlakové hadičky kuny milují.

Odhalit zásadní nedostatky v regulaci turba můžete i bez diagnostiky. Stačí se rozjet na 3 rychlostní stupeň do mírného kopce na plný plyn od 1500 do 4500 otáček. Turbo musí mít plynulý náběh od spodu a plný tah by měl být cítit kolem 2000 otáček. Nesmíte cítit cuknutí ani polevení výkonu a při vytočení až k červenému poli se nesmí zobrazit závada.

Vysoké korekce vstřikovačů

vstrikovace-trysky.jpgHrubý chod motoru, zakopávání nebo vysoká spotřeba. To jsou často projevy vysokých korekcí vstřikovačů paliva, které lze diagnosticky zkontrolovat u většiny vozidel. Tento typ závady může mít více příčin. Buď se jedná o chybný rozstřik paliva do válce na jednom nebo více válcích a nebo o špatné tlaky ve válci.

Řídící jednotka motoru vysokou korekcí dorovnává chod motoru. Ačkoli se běžně tolerují korekce až do 3 mg na vstřik (a to i u autorizovaných servisů), my ze zkušenosti víme, že vše 1 mg již má smysl řešit. U některých typů vstřikování Denso je dokonce i korekce 0.1 mg velký problém.

Vysoká korekce vstřikování paliva obvykle znamená vyšší spotřebu a kouřivost motoru. Pokud je vozidlo vybaveno filtrem pevných částic, může to být začátek jeho konce. Samozřejmě se kvůli vysoké kouřivosti zanáší i další komponenty, jako EGR ventil a další.

Vadný EGR ventil

Spinavy EGR.jpgSystém zpětného vedení výfukových plynů (EGR) pomáhá snižovat emise vozidla. U starších motorů s filtrem pevných částic se často přistupovalo k jeho zaslepení. U motorů s DPF filtrem však zrušení jeho funkce znamená zrychlené zanášení filtru pevných částic. V obou případech pak jeho špatná funkce znamená zhoršení redukce emisí NOx.

Nejčastější příčinou závady EGR ventilu je jeho zakarbonování. Mechanizmus může také zareznout. Vyplatí se proto prevence - tankování kvalitního paliva a použití přísad na odbourávání karbonu v motoru - např. ProTec Oxicat.

Pokud systém zpětného vedení výfukových plynů nefunguje správně, může se projevit cukání motoru nebo vysoká spotřeba paliva.

Vysoká kouřivost

Zejména u starších vozidel se můžeme setkat s nadměrnou kouřivostí. V takovém případě nedoporučujeme úpravu provádět a provést nejdříve opravy, které povedou k jejímu snížení do akceptovatelných parametrů.

Častou příčinou vysoké kouřivostí bývá únik tlaku v sání, závada na vstřikovačích, potíže s tlakem paliva, nefunkční EGR ventil, atd. Často kouřivost motoru zvyšuje také nekvalitní palivo. Je proto ideální tankovat pouze kvalitní paliva u ověřených čerpacích stanic.

Pokud na vozidle zjistíme nedostatky, které úpravě brání, konzultujeme se zákazníkem vždy další postup. V případě zájmu jsme ve většině případů schopni zajistit také opravu vozidla.