Expedice Trans Trabant 2009

transtrabant1.jpgNa začátku 20. století bylo na světě už jen málo míst, kam lidská noha nevkročila. Zato takřka žádné místo na zeměkouli nepocítilo otisk pneumatiky automobilu. Bílá místa na mapách ale dráždí. Na začátku 21. století jsou auta všude. Není problém vyrazit takřka kamkoli s vozem, jehož valnou část řídí počítač. Je to ale ještě dobrodružství objevování? Dá se bez GPS a ABS stále nacházet nepoznané?

Cestovatelé z expedice Trans Trabant věří, že dá. Stačí málo, vrátit se na začátek. Podniknout velkou cestu s malou technikou. Za volantem auta z dob, kdy automobil nebyl něčím obyčejným, je cestování jiné. A tak se dva žluté Trabanty vydávají na cestu Afrikou, z Prahy do Kapského města.

Naše spolupráce
Bylo to v polovině července, kdy za námi přišel Dan Přibáň s otázkou, zda bychom nebyli schopni navrhnout úpravu sacího systému pro jejich žluté krasavce Egu a Babu, dva Trabanty, které se chystají na cestu přes celou Afriku. A nemusel nás ani dlouho přemlouvat, byla to výzva. Po jejich zkušenostech z roku 2007 z Asie byl prach největším nepřítelem na cestách a bylo jisté, že podmínky v Africe jistě nebudou lepší, spíš naopak.

Po rychle dohodnuté schůzce ale bylo hned jasné, že pouhá výměna filtrů za kvalitní bavlněné sportovní nebude stačit. Celý originální systém filtrace vzduchu je u Trabanta, zejména z hlediska těsnosti, velmi nedokonalý a v krutých písečných podmínkách černého kontinentu by pravděpodobně neobstál. A tak začalo shánění a vymýšlení. Času ale bylo ukrutně málo, obzvláště v době dovolených.

Testovací vozidlo trabanttest-foto02.jpg
Nejprve bylo nutné zajistit testovací vůz, na kterém bychom nový systém vzduchového sání a filtrace navrhovali. Naštěstí nadšenců se najde dost a tak jsme po obvolání několika inzerátů našli přesně to, co jsme hledali. Trabant 601S ve verzi Kombi, v origiálním stavu, zachovalý a plně funkční. Tímto bychom rádi poděkovali paní Kopecké z Plzně, kterou tímto zdravíme. Když jsme ji prozradili k jakým účelům vozidlo potřebujeme, dala nám Trabiho úplně zadarmo. A tak jsme v sobotu 8. srpna v časných ranních hodinách naložili u Plzeňské zoologické zahrady Trabiho na vlek a řítili se co nejrychleji do naší kladenské dílny. Čas opravdu letí hrozně rychle.

Nové sání
Vyrobit sání na míru, na to už není čas. Musíme se spokojit s použitím air boxu z jiného vozu. Otázkou ale zůstává z jakého. Ačkoli po prvním změření zjišťujeme, že místa je v Trabantu docela dost, kombinace šířky, délky a hloubky není zrovna ideální. Původně plánované filtry z Felicie, Fábie nebo Golfa musíme vrátit do police, protože se do Trabiho prostě nevejdou. A tak listujeme katalogy, procházíme vrakoviště a kontrolujeme i všechna vozidla, která přijedou na chiptuning nebo diagnostiku, jestli by se právě ten nebo onen tubus nehodil pro naše účely. Po dvou týdnech zoufalství máme nakonec přeci jenom štěstí. Stařičký Peugeot 106 s benzínovým motorem 1.1 disponuje přesně takovým filtrem, jaký je pro naše účely vhodný. Díky našim dobrým vztahům s kladenským servisem máme dva zbrusu nové airboxy již druhý den v naší dílně.

Sportovní vložky K&N
Hlavní nevýhodou klasických originálních filtrů je materiál, z jakého jsou vyrobeny. Pro účely expedice je papír velmi choulostivý. Filtr se v prašných podmínkách velmi rychle zanese a papír se s vodou příliš rád nemá. Sportovní vložky jsou ale z čisté bavlny a kromě toho, že jejich filtrovací schopnost je vyšší, mohou se i snadno prát v teplé vodě. Do Afriky úplně ideální. Po všech peripetiích ale zjišťujeme, že v celé republice je jen jediný filtr K&N do benzínového motoru Peugeot 106 1.1, ze kterého jsme použili air-box. A my jich potřebujeme šest, pro každého Trabino po třech. Nedá se nic dělat, žhavíme telefony a objednáváme filtry expresní dopravou přímo z anglického Warringtonu, kde má společnost K&N evropské sídlo.