Benzín vs. Diesel - porovnání

Dost často lidé srovnávají dva motory se stejným výkonem a hodnotí, který je lepší a který je horší. V dnešním článku si ukážeme, že hodnota maximálního výkonu není rozhodně tím hlavním, co by nás při koupi vozu mělo zajímat. Kroutící moment  a výkon vs otáčky, ve kterých se nachází. To je oč tu běží.

Napadlo nás srovnat dva výkonově velmi podobné modely. Naftový agregát 1.6 TDI CR 77kW, který se montuje např. do nové Škoda Octavia III a proti tomu benzínový přeplňovaný motor  1.2 TSI o výkonu 81kW, který by měl mít podle čísel teoreticky výkon větší. Jaká je ale praxe a který motor pocitově lépe jede?

Dost často se lidé dívají pouze na výkon vozu, klíčové je ale také to, v kolika otáčkách je maximálního výkonu dosaženo. Zatímco naftové motory mají maximální výkon kolem 3500 - 4000 otáček, benzínové motory musíme vytočit až k červenému poli, které se obvykle nachází za hranicí 6000 otáček.

Při pohledu na tento graf je jasně vidět, jak je výkon u benzínového motoru až daleko později, v místech, kde už naftový motor dávno ztratil dech. To má vliv zejména na výpočet kroutícího momentu. Ten, jak vidíte, je u těchto dvou vozidel absolutně nesrovnatelný. Dieselový agregát zkrátka pocitově bude mnohem živější.

Tento zásadní rozdíl má i velký vliv na spotřebu, protože u naftového motoru se pro dobrý pocit z jízdy můžete držet opravdu v relativně nízkých otáčkách, což vám palivo rozhodně ušetří víc, než vytáčení motoru do vysokých hodnot.

mereni-vykonu-tsi-vs-tdi.jpg