Kdy má smysl větší turbo?

turbodmychadlo-chiptuning.jpgŘada lidí si myslí, že namontováním většícho turbodmychadla, například ze silnější verze vozu, automaticky stoupne výkon vozu. Je to jeden z největších omylů, který se dnes a denně objevuje ve fórech. Často je tomu právě naopak. Snadno se může dokonce prodloužit nárůst kroutícího momentu a auto se zpomalí. Tato relativně rozumná dedukce má jeden zásadní háček. Řídící jednotka reguluje výkon všech moderních typů turbodmychadel na základě čidla absolutního tlaku v sání, s korekcemi dle aktuálního atmosferického tlaku vzduchu.

Z toho vyplývá, že montáží většího turba řídící jednotka motoru bude stále regulovat tlak na stejnou hodnotu, jako u turbodmychadla původního. Výkon se tak pouhou výměnou turba nezvedne vůbec nijak. Naopak, větší turbo potřebuje ke svému roztočení větší mnoství spalin. Při ponechání původního nastavení paliva paradoxně nemá turbo dostatek síly se ve spodním rozsahu otáček efektivně roztočit a trvá mu déle, než dosáhne potřebných otáček. Výjimkou jsou pouze turbodmychadla bez elektronické regulace, které jsou mechanicky nastaveny na určitý tlak. U těchto turbodmychadel dojde k otevření wastegate ventilu ve chvíli, kdy tlak v sání dosáhne hodnoty mechanicky nastavené přímo na turbu.

Při montáži většího turbodmychadla je tedy vždy nutné zároveň upravit řídící jednotku motoru a povolit vyšší tlak v sání. Současně by mělo být pamatováno na adekvátní navýšení množství paliva, protože na vzduch auto nejezdí. Navýšení paliva je možné dosáhnout buď úpravou řídící jednotky nebo montáží vstřikovačů s vyšším průtokem.

V mnoha případech je nutné pamatovat také na maximální rozsah snímače tlaku v sání. Pokud se např. rozhodnete do nejběžnějšího motoru 1.9 TDI PD 77kW instalovat velké turbodmychadlo, které bude tlačit více než 2500 mbar, máte smůlu. Snímač je nutné vyměnit za jiný, s větším rozsahem a softwarově přizpůsobit linearizaci čidla tak, aby zobrazovalo správnou hodnotu. 

V následujícím přehledu uvádíme nejčastější typy čidel pro motory TDI a jejich rozsah:

  • 038 906 051 -  2.5 baru
  • 038 906 051 B - 2.5 baru
  • 038 906 051 A - 3.0 baru
  • 038 906 051 C - 3.0 baru
  • 03K 906 051 - 4.0 baru

VAROVÁNÍ: Nikdy neměňte snímač tlaku bez souběžné úpravy softwaru řídící jednotky! Můžete poškodit turbodmychadlo nadměrným tlakem.


Chybí vám ve vysvětlení nějaká důležitá informace? Napište, co vám není jasné a my informace doplníme...