Válcová zkušebna - pořád se učíme
Tento článek jsme se rozhodli zveřejnit na základě negativní recenze jednoho z našich zákazníků, která se týkala nemožnosti měření výkonu jeho vozu na naší válcové zkušebně. Rádi bychom vysvětlili vzniklou situaci, souvislosti a poskytli důležité informace ohledně měření výkonu. Naším cílem je předejít do budoucna podobným nedorozuměním.
Technologická omezení možnosti měření
-
Systém ESP a automatická převodovka: U některých vozidel, ačkoli mají jen jednu hnanou nápravu, systém ESP nedovolí vozidlu zrychlení nebo automatická převodovka neumožní řazení, pokud se netočí druhá náprava. V případě vozidel s manuální převodovkou nemusí vozidlo jet v plném výkonu. U většiny vozidel lze systém ESP pro měření výkonu deaktivovat nebo nastavit tzv. režim válcové zkušebny. Stále častěji však u novějších vozidel již vypnutí není možné.
-
Dyno mode a režim 4x4:Pokud nelze vozidlo s jednou hnanou nápravou měřit pouze na jedné nápravě, uvazujeme vozidlo na zkušebnu 4x4. Pak se točí obě hnané nápravy a vozidlo lze ve většině případů měřit. Děje se to u novějších vozidel různých značek, např. u modelu Toyota ProAce, ale i většiny novějších Renaultů a dalších. Ačkoli má vozidlo poháněnou jen přední nápravu, je nutné, aby se při měření výkonu otáčela kola na obou nápravách a vozidlo neomezovalo výkon.
-
Slabá zadní náprava: Nicméně existují případy, kdy je u některých vozidel zadní náprava velmi poddimenzovaná. Pokud je náprava ze slabého materiálu a nelze ji bez rizika poškození přivázat ke zkušebně 4x4 a na vozidle neexistují další možné body, kam lze vozidlo bezpečně přivázat, měření s ohledem na bezpečnost zkušebního technika a také z hlediska rizika poškození vozu nebo zkušeby, raději neprovádíme.
Teoreticky by se vůz dal přivázat za tažné oko, ale to je z bezpečnostních důvodů nepřijatelné (riziko prasknutí při vysoké rychlosti). Šlo by o velmi nebezpečné řešení, protože by vozidlo bylo připoutané pouze za jeden bod a pokud by například prasklo tažné oko při rychlosti 200 km/h, mělo by to katastrofální následky jak pro vozidlo, tak pro obsluhu. Takové měření je proto z bezpečnostního hlediska neakceptovatelné. Z těchto důvodů jsme se nakonec museli rozhodnout měření neprovádět.
V případě, že zjistíme, že vozidlo nelze měřit na válcové zkušebně, vždy dáváme zákazníkovi na výběr, zda chce pokračovat v úpravě bez měření výkonu nebo nikoli. Pokud se rozhodne provést úpravu bez měření výkonu, kompenzujeme tuto skutečnost snížením ceny úpravy. Stejně jako ve všech ostatních případech má zákazník možnost do 14 dnů od úpravy odstoupit od kupní smlouvy. My vozidlo v takovém případě uvedeme do originálního stavu a klientovi vrátíme celou uhrazenou částku.
Úpravy výkonu motoru a poučení z této situace
Měření výkonu považujeme za velmi důležitou součást každé úpravy zvýšení výkonu motoru a děláme to vždy bez výjimky, pokud je to technicky možné. Měření výkonu je navíc nezbytnou součástí každé objednané úpravy, včetně zápisu provedené úpravy do technického průkazu. Bez zaznamenaných hodnot měření vozidla není možné zápis provést. V některých případech ale nelze měření provést, proto si pojďme z preventivních důvodů jednotlivé situace projít:
-
Konstrukční a bezpečnostní rizika: Například pokud nelze vozidlo bezpečně přivázat na zkušebnu výkonu z důvodů koroze pevných bodů karoserie, chybějící bezpečné body pro přivázání, omezení ze strany výrobce konstrukce, nebo když nízká světlá výška vozidla neumožňuje najet na zkušebnu
-
Softwarová omezení: Pokud je vozidlo vybaveno bezpečnostními systémy, které nelze diagnosticky deaktivovat - např. ESP, prevence kolize atd.
-
Špatný stav pneumatik: Měření nelze provést, pokud je špatná kvalita pneumatik, například v případě protektorů, velmi sjetých vzorků, boule na pneumatice, nebo jiné poškození pneumatiky
-
Špatný technický stav vozidla: Pokud je špatná technická kvalita vozidla, například velký únik oleje, únik nafty nebo dalších provozních kapalin, pokud jsou vážné závady v řídící jednotce motoru a převodovky, chyba rozvodů, chyba vstřikovačů, chyba spojky, chyba převodovky atd.
Většinou víme, jestli lze objednávané vozidlo měřit (nebo ne) už v den telefonické objednávky. Snažíme se zákazníky včas informovat. Někdy ovšem tuto skutečnost zjistíme, až když je vozidlo na provozovně. V takovém případě nabízíme:
-
bezplatně zrušit úpravu zvýšení výkonu motoru, samozřejmě bez jakýchkoliv poplatků
-
provést úpravu zvýšení výkonu motoru bez měření výkonu, v takovém případě jsou dodrženy všechny ostatní postupy včetně diagnostiky, kterou lze ověřit, že došlo k navýšení výkonu, ale nelze zjistit přesné hodnoty výkonu před a po úpravě, a tedy ani míru navýšení výkonu.
Prevence do budoucna
Snažíme se stále zlepšovat naše služby a předcházet podobným nedorozuměním. Z tohoto důvodu podnikáme následující opatření:
-
Rozšíření databáze: Aktualizujeme evidenci problematických modelů s nemožností měření, abychom mohli zákazníky informovat preventivně.
-
Zdůraznění v objednávkovém procesu: U objednávek telefonicky nebo online se našich zákazníků snažíme podrobně vyptávat nejen na motorizaci, ale také na konstrukční prvky vozu, které by mohly měření znemožnit.
-
Doplnění webu: Na naše webové stránky přidáváme podrobné edukační články, které mají více vysvětlit problematiku chiptuningu.
Samozřejmě je naší snahou vymýšlet i nové způsoby řešení při vázání vozidel na zkušebnu i u problematických modelů, vždy s ohledem na bezpečnost a budeme se o to snažit i v případě těchto vozů. Na druhou stranu, je nutné si připustit, že někdy zkrátka bezpečné funkční řešení bez zásahu do vozidla, nemusí existovat.
Poděkování
Děkujeme našim zákazníkům za pochopení. Velice si vážíme zpětné vazby, která nám pomáhá zlepšovat naše služby. Jsme i nadále odhodlaní poskytovat jasnou komunikaci a profesionální služby v každém kroku naší spolupráce se zákazníky a chceme neustále pracovat na tom, abychom překonávali jejich očekávání. Reference, které od Vás dostáváme jsou toho důkazem. Přečíst si je můžete zde.