Chiptuning na STK

Často se ptáte, zda je s chiptuningem problém na STK nebo při měření emisí. V následujícím článku se pokusíme odpovědět na všechny otázky, které vás jen mohou napadnout. Předně je nutné rozlišit dvě části kontroly - měření emisí a samotnou technickou prohlídku.

Měření emisí

MereniEmisi.jpgMěření emisí na stanovišti SME je prvním místem, kam musíte před STK zajet. Na vozidle je provedena kontrola emisního systému a měření emisí. Od roku 2016 se velmi rozšířil postup a rozsah měření emisí a neustále se tento postup mění a vyvíjí. Navíc probíhá v online režimu.

Emisní limity

Samozřejmostí je, že vaše vozidlo musí projít emisními limity, které jsou stanovené výrobcem. Pokud je úprava provedena správně a motor je v dobrém technickém stavu, emise vozidla se nijak nezhoršují. Z tohoto hlediska tedy není důvod, proč se chiptuningu obávat. Zvýšené emise sami o sobě navíc nejsou automaticky důvodem, proč by vás emisní technik podezíral z provedení tuningové úpravy. Obvykle je důvodem překročení emisních limitů technický stav vozidla nebo nekvalitní palivo a s takovými vozy se technici SME setkávají dnes a denně. Pokud emisní limity překročíte, prostě neprojdete.

Diagnostika motoru

Dalším krokem je provedení diagnostiky vozidla. Emisní technik provede načtení paměti závad řídící jednotky motoru a pokud objeví trvalou závadu, opět vás vyhodí. Závady opět nejsou nic, co by mělo detekovat provedenou úpravu zvýšení výkonu. Pokud bude na vozidle uložena trvalá závada, kterou nejde smazat, opět na emisích neprojdete a budete muset tento problém řešit.

Readiness kódy

Novinkou je také načítání readiness kódů. Tyto kódy v řídící jednotce motoru vyhodnocují dlouhodobě funkčnost jednotlivých systému vozidla, jako je filtr pevných částic, EGR ventil, klimatizace, a další. V původním návrhu bylo, že na vozidle musí být všechny readiness kódy vybudovány a dokončeny, později se ale metodika změnila a nyní jsou pouze jakýmsi vodítkem pro emisní techniky, aby v případě nevybudování některého z readiness kódů provedl dodatečnou kontrolu daného systému fyzicky nebo diagnostikou. 

Pokud tak emisní technik zjistí, že readiness kód na filtr pevných částic není vybudován, měl by provést fyzickou nebo diagnostickou kontrolu jeho přítomnosti. Opět tyto kódy nemají ale žádnou souvislost s provednou úpravou zvýšení výkonu motoru.

CVN kód

Při načítání řídící jednotky motoru diagnostikou se provádí také kontrola a uložení CVN kódu softwaru vozidla. Tento krok měl být cestou, jak odhalit provedené úpravy softwaru, tedy např. chiptuning nebo odstraněný filtr pevných částic, protože se měl porovnávat s databází ministerstva dopravy. 

Dosud však ale neexistuje žádná databáze, podle které by bylo možné kódy porovnat. Výrobci vozidel by museli poskytnout všechny existující verze CVN kódů pro jednotlivá vozidla. Je otázkou, zda k tomu někdy dojde a emisní technici takovou databázi budou mít k dispozici. Pokud se tak ale stane, bude moci jednoho dne všechny vozidla zkontrolovat i zpětně, protože ukládání CVN kódů z vozidel již probíhá. CVN kódy se tak stávají pravděpodobně jedinou možností, jak jakoukoli softwarovou úpravu odhalit.

Stanice technické kontroly

STK.jpgSamotná technická prohlídka již s chiptuningem nemá žádnou souvislost. Na ní se provádí kontrola brzdové soustavy, osvětlení a dalších mechanických aspektů. Samozřejmě do toho spadá i například posouzení případných tuningových dílů na vozidle, jako jsou prahy, nárazníky apod. Rovněž se provádí kontrola rozměrů kol. Již však není dále posuzován software nebo řízení motoru vozidla.

Legislativa se samozřejmě dále vyvíjí. Co platí dnes, nemusí platit zítra. Každopádně vždy doporučujeme provádět pouze homologované úpravy, které jsou zapsané do technického průkazu. Jen tak máte jistotu, že nikdy nebudete mít problém na STK.