Chiptuning atmosferických benzínových motorů

Chiptuning atmosferických benzínových motorů, tedy motorů bez turbomdychadla, je mnoha majiteli považován za zbytečný. Mnoho lidí dokonce zastává názor, že chiptuningem atmosferického motoru nelze dosáhnout žádného navýšení výkonu. Opak je ale pravdou.

Zvýšení výkonu atmosferického benzínového motoru není nemožné. Ačkoli je nárůst výkonu oproti přeplňovaným motorům podstatně menší, mnoho našich zákazníků chiptuning svého motoru podstoupilo a jsou s úpravou spokojeni. Nelze samozřejmě očekávat razantní změnu v chování vozidla, přesto se charakteristika výkonu změní natolik, že při provozu vozidla bude znát.

Co nám optimalizace výkonu umožňuje

  • zvýšení výkonu a kroutícího momentu běžně o 4 - 8 % 
  • u vybraných softwarově omezených motorů navýšení až o 12 %
  • minimální možnost snížení spotřeby paliva
  • posunutí omezovače otáček
  • změnu citlivosti pedálu plynu

Kdy má úprava smysl

U optimalizace výkonu atmosferického benzínového motoru nelze hovořit o výhodném poměru ceny a nárůstu výkonu, jako u přeplňovaných motorů. Je proto na zvážení každého, jestli se mu finanční investice do úpravy zdá zajímavá, či nikoli. Pro dosažení skutečně efektivního a znatelného nárůstu výkonu jsou na majitele vozu kladeny nadstandardní požadavky.

Aby optimalizace výkonu byla znatelná, doporučujeme:

  • tankovat pouze velmi kvalitní palivo osvědčených značek
  • používat paliva s vyšším oktanovým číslem, než je předepsáno, minimálně 98 oktanů
  • provádět pravidelné výměny zapalovacích svíček v častějším intervalu
  • dbát na čistotu a kvalitu vzduchového a palivového filtru

Jak dosáhneme optimalizace výkonu motoru

Zatímco u přeplňovaných motorů můžeme dosáhnout lepšího průběhu kroutícího momentu i díky vyšší dodávce vzduchu, u motorů bez turbodmychadla si tento komfort dopřát nemůžeme. Získat výkon navíc tedy můžeme pouze následujícími parametry:

  • vyšším tlakem paliva - navýšením tlaku paliva lze získat za stejný čas vyšší dávku paliva
  • prodloužením délky vstřiku - prodloužením délky vstřiku lze získat vyšší celkovou dávku paliva
  • změnou zapalování - posunutím předstihu zapalování je možné zefektivnit hoření směsi ve válci a navýšit tak dynamičnost spalování - vyžaduje však trvalé tankování kvalitního paliva, které netrpí samozápaly
  • přenastavením lambda regulace - změnou bohatosti směsy 

Lze snížit spotřebu paliva?

U nepřeplňovaných zážehových motorů nelze slibovat úsporu paliva. Je to dáno celkovým principem fungování benzínového motoru a také absencí turbodmychadla.

  • stejné množství vzduchu - protože nemůžeme zvýšit množství nasávaného vzduchu do motoru, není možné ani uspořit palivo. Nižší spotřeby bychom mohl docítlit teoreticky pouze snížením dávkování paliva, čímž bychom ale zároveň u nepřeplňovaného motoru snižovali výkon
  • chudá směs - u benzínových motorů je navíc velmi důležitý poměr směsi. Nejenže je nutné pro zajištění minimálních emisí dodržovat poměry blížící se stechiometrické směsy (lambda = 1), zároveň je nutné myslet na chlazení válce, ke kterému dochází právě vlivem paliva. Velmi chudá směs by tak znamenala riziko propálepní pístu.
  • snížení spotřeby vlivem fyzického zkrácení času - jediným teoretickým způsobem snížení spotřeby paliva u nepřeplňovaného motoru je princip pružnějšího zrychlení. Tím, že motor dostanete na požadovanou rychlost za kratší čas (díky navýšení výkonu), spotřebujete celkově za tento kratší čas méně paliva. Následně už vozidlo udržujete v požadované rychlosti, což znamená nižší spotřebu, než při zrychlování a prudké akceleraci. Úspora paliva je však téměř neměřitelná.

U jakých motorů má úprava smysl

Úpravu je možné udělat u jakéhokoli typu motoru, který je technicky možné softwarově upravit. Podle typu motoru pak lze rozdělit využitelnost úpravy následovně:

  • nízkoobsahové a málo výkonné motory - ačkoli absolutní hodnoty nárůstu výkonu nejsou oslnivé, dochází k reálnému vylepšení křivky kroutícího momentu ve středním režimu otáček. Malé motory o obsahu do 1600 ccm mají maximální kroutící moment motoru často jen kolem 100 Nm. Když si odmyslíte ztráty motoru a hnacího ústrojí, které velkou část spolykají, i navýšení jen o 10 Nm ve středním režimu otáček tak může mít výrazný vliv na celkový pocit z jízdy.
  • výkonné motory - u atmosferických motorů s výkonem nad 100 kW je možné hovořit i o zajímavém nárůstu maximálního výkonu. Pokud u takového motoru docílíme nárustu 8 %, tedy 8 kW (11 koní), jsou to již hodnoty, které stojí za snahu. U těchto motorů lze navíc využít mírného posunutí omezovače otáček (o 100 - 200 ot./min), které celkovému projevu vozu výrazně pomohou a dovolí jít s výkonem ještě výš.

Zda se rozhodnete pro chiptuning na vašem atmosferickém motoru je čistě a jen na vás. Je dobré nespoléhat jen na chiptuning a spojit softwarovou úpravu řídící jednotky s dalšími opatřeními, které výkonu pomohou, zejména kvalitní palivo a kvalitní zapalovací svíčky. Zároveň s tuningovou úpravou doporučujeme zakoupit sportovní vložku vzduchového filtru K&N, která zajistí dokonalejší přísun vzduchu, kdykoli si o něj válce řeknou.