Je možné zjistit nehomologovanou úpravu?

Častou otázkou je, zda je možné zjistit nelegální nehomologovanou úpravu. Odpověď na tuto otázku není jednoznačná, nicméně úpravu v určitých případech zjistit lze. Pojďme si shrnout možnosti.

  • kontrola-vyfukoveho-systemu-chiptuning.pngpolicejní kontrola - zjištění softwarové úpravy zvýšení výkonu na motoru během policejní kontroly je velmi málo pravděpodobné. Policie nemá žádné technické prostředky k tomu, aby byla schopna přítomnost úpravy zvýšení výkonu motoru jakkoli detekovat. Pokud vaše vozidlo nadměrně nekouří, nemáte se při policejní kontrole čeho bát.
  • stanice technické kontroly - v případě prohlídky při technické kontrole nelze chiptuningovou úpravu jakkoli zjistit. Samotná technická prohlídka je pouze vizuální, na vozidle není žádný komponent navíc. Z hlediska technické prohlídky tedy není nic, co by mohlo přítomnost chiptuningu na vozidle objevit. Zjistitelný by byl pouze Powerbox umístený viditelně v motorovém prostoru.
  • měření emisí - pro stanice měření emisí je klíčovou podmínkou splnění emisních limitů. Pokud tedy samotná úprava není provedena neodborně a limitery dávkování paliva např. nejsou navýšeny až do přeběhových otáček, z emisního hlediska se není čeho obávat. Součástí emisní kontroly je však i diagnostika a vyčtení CVN kódu. Tento CVN kód se aktuálně neporovnává s databází výrobce, nicméně ukládá se do protokolů měření emisí a do databáze ministerstva dopravy CIS STK. V budoucnu proto může být tato databáze použita k odhalení nelegálních úprav.
  • kontrolou ministerstva dopravy - pokud je nelegální úprava provedena po 1. 6. 2017, je nutné podepsat souhlas s provedením nehomologované úpravy a souhlas s tím, že s vozidlem nevyjedete na pozemní komunikace. Tyto souhlasy jsou všichni úpravci povini archivovat a na vyžádání poskytnout patřičným úřadům.

Pokud je vaše úprava zvýšení výkonu motoru provedena před 1. 6. 2017 a nepodepsali jste tedy souhlas s provedením nelegální úpravy, který je nutné archivovat, nehrozí vám teoreticky žádný postih. Ačkoli je taková úprava z hlediska novely zákona také nelegální a vozidlo je tím pádem nezpůsobilé k provozu na pozemních, pravděpodobnost odhalení úpravy je malá. 

Přesto však doporučujeme nechat si úpravu dodatečně zapsat do technického průkazu. Všechny úpavy, které jsme v minulosti prováděli, jsme schopni nyní dodatečně zapsat do technického průkazu. Pokud je aktuální výkon motoru vyšší než 20% oproti továrnímu nastavení, je nutné provést přeúpravu softwaru a ve vyšších otáčkách výkon snižit tak, aby hranici 20 % nepřekračoval.