Pokuty a sankce za nelegální chiptuning

Pokuty.jpgNovela zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích zavádí s platností od 1. 6. 2017 vysoké pokuty pro autoservisy, tuningové firmy i provozovatele vozidel v souvislosti s prováděním neschválených úprav, jako je  zvýšení výkonu motoru, tzv. chiptuning.

Společnost PowerTEC však získala jako první od ministerstva dopravy ČR schválení hromadných přestaveb vozidel a smí provádět legální chiptuning s přímým zápisem do technického průkazu. Co vám hrozí, pokud si necháte provést úpravu u nehomologovaného úpravce?

Pokuta až 500.000,- Kč pro tuningové firmy

Novela zákona přináší nové povinnosti pro autoservisy a tuningové firmy, které nemají schválení hromadných přestaveb od ministerstva dopravy a nabízejí chiptuning. Jsou povinny ve všech propagačních materiálech (webová prezentace, facebook, letáky) upozornit na skutečnost, že se takové vozidlo po úpravě stává technicky nezpůsobilé a nesmí vyjet na silnici. Pokud tak neučiní, nebo dokonce budou tvrdit, že úprava nemá na způsobilost vozidla vliv a nenechají si od provozovatele vozidla tuto skutečnost písemně potvrdit, hrozí jim podle § 83a odstavce 1, písmeno m) pokuta za správní delikt ve výši až 500.000,- Kč.

Pokuta až 50.000,- pro provozovatele vozidla

Pro provozovatele vozidla znamená provedení neschválené úpravy pokutu až 50.000,- Kč. Protože je nyní nutné podepisovat souhlas s neschválenou úpravou, který zůstane archivován pro potřeby úřadů, stává se pro provozovatele vozidel taková neschválená úprava do budoucna rizikem. Riziko odhalení tuningové úpravy je velmi malé, ale není nemožné. O odhalení neschválených úprav se snaží i stále přísnější metodika měření emisí, která do emisního protokolu a do systému ministerstva dopravy CIS STK zaznamenává také CVN kód. To je kontrolní kód softwaru, který neschválenou úpravu může v budoucnu odhalit, protože se při technické prohlídce ukládá do protokolů a databáze ministerstva. Zatím však riziko odhalení nehrozí, protože výrobci vozidel neposkytují CVN kódy oficiálních továrních softwarů.

Citace zákona

Novela zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, přesně definuje podmínky takto:

§ 37 odstavec 2

“Před provedením změny na silničním vozidle, která bude mít za následek jeho technikou nezpůsobilost k provozu na pozemních komunikacích, je právnická nebo fyzická podnikající osoba provádějící změnu povinna písemně upozornit provozovatele vozidla na tuto skutečnost. Je-li provedení takovéto změny nabízeno veřejně, musí tato nabídka obsahovat zřetelné upozornění, že provedení změny bude mít za následek technickou nezpůsobilost silničního vozidla k provozu.”

 § 83a odstavec 1, písmeno m)
 
Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba se dopustí správního deliktu tím, že v rozporu s § 37 odst. 2 písemně neupozorní provozovatele vozidla na skutečnost, že změna provedená na vozidle bude mít za následek jeho technickou nezpůsobilost k provozu. Za takový správní delikt je možné udělit pokutu ve výši až 500.000,- Kč.
 
 § 83 odstavec 1, písmeno i)
 
Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že  jako provozovatel silničního vozidla v rozporu s § 38 odst. 1 písm. a) provozuje na pozemních komunikacích vozidlo, které je technicky nezpůsobilé k provozu. Za takový přestupek lze udělit pokutu až 50.000,- Kč.
 
 

Úpravu doporučujeme zapsat do TP

Díky tomu, že jsme prošli schválením ministerstva dopravy a nabízíme homologované úpravy, doporučujeme využít naší nabídky a nechat si úpravu oficiálně zapsat do technického průkazu. Na vaše vozidlo bude umístěn homologační štítek a vy budete mít navždy jistotu, že s úpravou můžete vyjet na silnici a nebudete mít na STK ani před zákonem žádné potíže.