Způsoby programování ECU

Abychom mohli provést optimalizaci softwaru řídící jednotky motoru, musíme z ní nejprve získat software. K tomu používáme celou řadu programátorů a komunikačních zařízení pro řídící jednotky. Jsme pravděpodobně jedinou společností v České republice, která má k dispozici oficiální licence na užití tak velkého množství programátorů. Díky tomu jsme schopni poskytnout úpravy na nejširším možném okruhu vozidel a řídících jednotek.

Jeden programátor nestačí

Kvůli vysoké ceně programátorů disponuje většina společností na českém trhu jedním nebo dvěma programátory řídících jednotek, kterými pokrývají nejběžnější typy vozidel. Naší snahou bylo vždy zajistit možnost úpravy co nejširšímu počtu zákazníků a proto i přes vyšší náklady využíváme širokého portfolia zařízení. Díky tomu jsme schopni pokrýt nejen 99 % všech existujících řídících jednotek, ale také si můžeme zvolit nejvýhodnější způsob jejich programování. Každý z výrobců těchto zařízení je totiž schopen nabídnout jiný způsob a složitost programování dané řídící jednotky.

 

ECU bez možnosti flashování

Nejstarší typy řídících jednotek, které se montovali do vozidel v devadesátých letech, neměli možnost přehrání. Výrobce tehdy nedisponoval možností aktualizace softwaru, protože řídící jednotky osadil neprogramovatelnou pamětí. Od té doby se proto vžil pojem chip-tuning. I dnes je u těchto řídících jednotek nezbytné vyletovat původní chipy z řídící jednotky ven, software stáhnout a po jeho úpravě modifikovanou verzi nahrát do nového chipu, který se následně osadí do řídící jednotky zpět.

Řada malých tuningových firem úpravy tohoto typu jednotek nenabízí, protože pro ně nebývá jednoduché vyletovat chip ven z řídící jednotky. Je nutná zručnost, zkušenosti a dobré vybavení. Tento typ řídících jednotek je osazen např. ve starších vozech BMW s motorem TDS nebo vozidlech koncertu VW do roku 2000.

Programování přes OBD rozhraní

Nejšetrnějším a nejrychlejším řešením je programování řídících jednotek přes diagnostické rozhraní OBD. Tímto způsobem jsme dnes schopni programovat více než 80 % typů řídídích jednotek výrobců jako je Bosch, Delphi, Continental a další. Výhodou tzv. flashování je rychlost a také bezpečnost. Protože není potřeba demontovat řídící jednotku ven z vozidla, odpadá čas nutný pro demontáž a také všechna rizika spojená s otevřením řídící jednotky. Tento způsob programování používají i dealeři značek při provádění aktualizací sw během záručního servisu.

Je nutné podotknout, že ne všechny typy jednotek umožňují programování přes diagnostické rozhraní. Existují výjimky, u kterých je nahrání softwaru do řídící jednotky nemožné. V takových případech nastupují další možnosti, jak řídící jednotku naprogramovat mimo vůz, i přesto, že jde o relativně mladý typ jednotky.

Programování ECU mimo vozidlo

Pokud není možné programovat řídící jednotku přes OBD rozhraní nebo pokud chceme provést kompletní zálohu řídící jednotky, je nutná její demontáž z vozidla. Pro připojení řídící jednotky využíváme speciálních programovacích stojánků a přípojná pera s pružnými piny, které nám umožňují připojit tištěný spoj řídící jednotky bez nutnosti letování. Zcela tak odpadá riziko, které by mohlo vzniknout během pájení kontaktů v řídící jednotce. Díky těmto technikám jsme schopni provést také klonování řídící jednotky v případech, kdy má zákazník poškozenou řídící jednotku a nechce kupovat novou.